Waar elke webwinkel mee zou moeten beginnen…. SaaS, Cloud, Open source, huh?

Wat veel (startende) webshops nogal eens over het hoofd zien is het belang van een goed systeem achter de webwinkel.

Ik heb bijna dagelijks mensen aan de telefoon die graag willen overstappen van het ene systeem naar het andere omdat het systeem toch niet blijkt te voldoen. Vaak had dit voorkomen kunnen worden door vanaf dag een de juiste keuze te maken. In dit artikel, en volgende artikelen, wil ik dan ook verder in gaan op de verschillen tussen de systemen en wat vooral de voordelen en nadelen van deze systemen zijn.

SaaS of Open source?

We horen de laatste tijd steeds vaker termen als Cloud computing, SaaS, Hosted computing en open source. Vaak worden deze termen door professionals en experts ook te pas en te onpas gebruikt. Geen wonder dat veel mensen niet meer begrijpen wat het verschil is.

SaaS

SaaS is de afkorting van Software as a Service. Ofwel: het aanbieden en gebruiken van software via internet. Klanten betalen de software in een abonnementsvorm in plaats van het eenmalig aankopen van de software. Een SaaS oplossing is een sterk groeiende markt.

De voordelen voor de klant zijn dat het onderhoud, service en de support volledig uitbesteed zijn. Daarnaast ben je als gebruiker verzekerd van updates en kun je in de meeste gevallen gebruik maken van bestaande templates waardoor je geen dure designs hoeft te laten maken. Al met al kun je de kosten dus aardig drukken met deze oplossing.

De voordelen:

  • In aanschaf relatief goedkoop
  • Geen technische kennis nodig
  • Makkelijk je webshop opzetten binnen 1 uur.
  • Vaak de laatste nieuwe technieken voorhanden
  • Veel geïntegreerde functies

Uiteraard zitten er ook nadelen aan een SaaS oplossing. Ongemerkt kunnen de maandelijkse kosten hoger worden wanneer je shop groeit. Vaak zitten er limitaties aan een abonnement. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het aantal producten. Verder ben je afhankelijk van de snelheid van updaten van de aanbieder. Ook de schaalbaarheid kan tegen je werken.

De nadelen:

  • Limitaties
  • Niet altijd de gewenste/benodigde functies aanwezig
  • Schaalbaarheid
  • Maandelijkse kosten, je bent geen eigenaar van de software
  • Vaak zien shops er ongeveer hetzelfde uit

Voorbeelden SaaS webwinkel software aanbieders:

Hosted / Open source

Hosted wil zeggen dat je eenmalig de software aanschaft. Je bent dus eigenaar van de software. Vaak is deze software trouwens ook gratis te verkrijgen, we spreken dan over “open source”. De broncode is dan voor iedereen toegankelijk.

De voordelen van een hosted oplossing hangen vaak samen met de nadelen er van.

Bijvoorbeeld de omvang van het pakket. Vaak is een open source pakket zeer uitgebreid (bv. Magento). De omvang van dat pakket zorgt er vaak voor dat er een overkill aan functies is die niet elke webshop nodig heeft. Daarnaast zorgt deze omvang er voor dat je een snelle hosting provider moet hebben wat vaak duur is. Google vind snelheid van je website belangrijk.

Een ander voordeel van open source is dat het veel gebruikt wordt. Je hebt dus vaak een grote community waar je in terecht kunt voor vragen, templates en plugins. Het nadeel hier van is, is dat je vaak technische kennis nodig hebt als jouw specifieke plugin niet beschikbaar is of als je een template wilt wijzigen. Als je die technische kennis dus ook niet bezit ben je vaak honderden euro’s kwijt aan ontwikkelingskosten.

De voordelen:

  • “Eigenaar” van de software
  • Grote community
  • Uitgebreid
  • Gratis

De nadelen:

  • Dure hosting nodig
  • Soms overkill aan functies
  • Ontwikkelingskosten
  • Technische kennis nodig

Voorbeelden van hosted en open source aanbieders:

Wat is wijsheid?

Tsja, hier is geen eenduidig antwoord op te geven. Elke webshop stelt andere eisen. Het belangrijkste is dat je als webwinkelier duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken met de shop en vooral wat je (start) budget is. Alleen dan kun je een goede keuze voor een systeem maken.

Wanneer je reeds ettelijke tonnen omzet met je shop en je wilt de landsgrenzen over dan is het belangrijk te kiezen voor een systeem waar internationalisatie makkelijk in te integreren is. Zet je nog niet veel om maar wil je juist hard gaan groeien, dan is het belangrijk om te bedenken hoe je dat doel wilt bereiken. Vaak als je dat op een rijtje hebt dan is de keuze voor een systeem zo gemaakt.

Té vaak zie ik webshops ten onder gaan door de keuze voor het verkeerde systeem. Als voorbeeld een klant uit het verleden. Deze klant verkocht kleding van bekende merken. De klant had contact opgenomen met een bedrijf dat gespecialiseerd was in Magento. Na een kleine €10.000 verder had deze klant een fantastisch mooie shop staan met mooie producten. Echter het budget was op voor een goede marketing strategie. Na een jaar heeft deze shop zijn deuren weer moeten sluiten vanwege tegenvallende resultaten. Als deze klant vanaf het begin bijvoorbeeld gekozen had voor een SaaS oplossing dan had hij het in ieder geval langer uitgehouden en had hij langzaam uit zijn shop kunnen groeien en als nog kunnen kiezen voor een duurdere oplossing.

Zie het als een nieuw bedrijf beginnen en als eerste een dure (lease) auto  aanschaffen voordat de eerste order binnen is gekomen.

Als argument hoor ik vaak dat een SaaS oplossing maandelijks geld kost. Bedenk dan wel dat je voor dat maandelijkse bedrag verzekerd bent van de nieuwste technieken en updates. Je hebt dus nergens omkijken naar.

Duurder is niet altijd beter en goedkoop is vaak duurkoop.